הקדמה
קיימות, כלומר הדרישה לאורח חיים וכלכלה ברת-קיימא לטווח ארוך, מובנת יותר ויותר כאתגר המרכזי של זמננו. זה נכון במיוחד לגבי שינויי אקלים. הפעילות האנושית הנוכחית שוחקת את כדור הארץ. בעיות של זיהום, שינויי אקלים, כריתת עצים, הכחדת מינים, אנרגיה מזהמת, שינוי קרקע, אי שקט חברתי ועוד. ברור שאיננו יכולים להמשיך בדרכנו הנוכחית מבלי לפגוע קשות ביכולת שלנו לשרוד, הקיימות שלנו בסכנה.
תכנית “מושג פיננסי ירוק” מפגישה את התלמידים עם מגוון מושגים חדשים בנושא זה. מושגים אלה חושפים אותם גם למורכבות הקשרים שבין צרכנות, טכנולוגיה וסביבה, ועוזרים להם להבין את ההשלכות של מעשי האדם על כדור הארץ.
בפעילות זו נתמקד במשחק כדרך מהנה וחוויתית ללמידה של כל אותם מושגים חדשים אליהם נחשפו התלמידים. הפעילות המשחקית המוצעת היא פעילות מחוץ לכיתה. זהו משחק מסלול בו עוברים קבוצות של הורים וילדים בין תחנות שונות. לאורך המסלול, בתחנות השונות, נדרשים התלמידים לבצע משימות. המסלול מסתיים בהגעה לנקודת הסיום.
מטרות:
- התלמידים יתרגלו את המושג טביעת רגל אקולוגית, ויזהו מהם הגורמים המשפיעים על טביעת הרגל האקולוגית האישית שלהם.
- התלמידים יכירו את הזיקה שבין צריכה לבין סביבה וקיימות.
- התלמידים יבינו את החשיבות של כלכלה ירוקה השומרת על עקרונות של קיימות.
- התלמידים יעלו רעיונות לקידום צריכה בת קיימא.
חשוב:
- הפעילות מותאמת להוראה באולם או מבואה.
להכין מראש:
- חלל: 120 מ”ר (לפחות), דוגמת אולם ספורט או מבואה גדולה. רצוי חלל מקורה ומואר היות והפעילות מתוכננת לשעות אחה”צ-ערב.
- עמדת כיבוד: כיבוד קל (שתיה חמה וקרה, עוגיות וכו’).
- צוות הכנה לוגיסטי: מורה ולפחות 5 תלמידים שיסיעו בתפעול התחנות.
- מחשב מחובר לאינטרנט ולמקרן.
- הדפסה והכנת הדרכות הירוק והמשימות לכל תחנה.
- ציוד בתחנות: פוסטר תחנה, דף משימות, מספריים, דבק סטיק, כלי כתיבה וטלפון נייד
מאפייני השיעור
משך זמן
90 דקות
גיל
חט”ב – חט”ע
התאמה לתחומי דעת
חינוך פיננסי, כלכלה, גיאוגרפיה, ביולוגיה, מדעים
ידע מוקדם
מושגים בתכנית מושג פיננסי ירוק
מושגים מרכזיים
קיימות, טביעת רגל אקולוגית,כלכלה ירוקה, כלכלה מעגלית, טכנולוגיה ירוקה
מיומנויות נלמדות
פתרון בעיות, המשגה, יצירתיות מחשבתית, המחשה, ארגון מידע
מהלך הפעילות
המשחק הינו משחק מסלול ובו 5 תחנות + תחנה סופית.
מטרת המשחק היא לפצח את המשימות שבתחנות, לאסוף לדרכון את המושגים מכל תחנה ולהשלים את המשימה האחרונה המבוססת על הפתרונות שנאספו בחמשת התחנות.
- מיועד ל- 5 קבוצות שונות.
- בכל קבוצה צוות של משפחה אחת עד 3 (סה”כ חברים בקבוצה 2-6)
- כל משפחה בקבוצה תקבל ‘דרכון ירוק’ בו יכתבו הפתרונות למשימות בכל תחנה.
- כל קבוצה מתחילה בתחנה שונה ותעבור בכל התחנות.
- בכל תחנה נדרש לבצע 2 משימות.
- משך זמן הפעילות 90 דקות.
- פתיחה – הצגת המשחק (15 דק’)
- המשחק (60 דק’)
- סיום (15 דק’)
במשחק המסלול של “מושג פיננסי ירוק” – 6 תחנות.
הציוד הנדרש להכנה מוקדמת של כל תחנה הוא:
- דרכון ירוק לכל משפחה. להדפיס סה”כ 15 דרכונים ( 3 דרכונים לכל תחנה) רצוי בצבע. [נספח 1]
- דפי משימות לתחנות. ניתן להדפיס את דפי המשימות בגרסה צבעונית או בגרסת שחור לבן. [נספח 2]
- בתחנות: “גדול או קטן” ו – “רצף אירועים”, נדרש דבק סטיק (2-3) ומספריים (2-3)
- כלי כתיבה וטלפון נייד
- קובץ פתרונות מודפס למורה לתלמיד הבוגר המלווה את התחנה בגרסה צבעונית או בגרסת שחור-לבן. [נספח 3]
- יש לחלק את תלמידי הכיתה ל- 5 קבוצות. על כל קבוצה לבחור שם מזהה לקבוצה.
- לכל קבוצה יוצמד חונך בוגר שילווה את הקבוצה לאורך הפעילות.
- בפעילות זו 5 תחנות שונות זו מזו ותחנת סיום.
- חמשת התחנות ימוקמו במבנה מעגלי ובמרכז תמוקם תחנת הסיום.
- תכולת המשחק: פוסטר תחנה, דפי משימות לכל תחנה, דרכון ירוק להורה ותלמיד.ה.
- כל קבוצה תתחיל משימה בתחנה שונה ותנוע בסבב בהתאם לכיוון השעון דרך כל התחנות.
- משך זמן פעילות בתחנה כ-10 דקות.
לכל אחת מחמשת התחנות יוצמד חונך (תלמיד בוגר), אשר נדרש:
- ללוות ולהנחייה כל קבוצה במשימות הנדרשות בתחנה.
- לוודא שהקבוצות משלימות את המשימות ורושמות בדרכון הירוק את התשובות.
- לדאוג שכל קבוצה לא חורגת מהזמן המוקצב בתחנה (10 דקות).
- לעזור לקבוצות שמתקשות ע”י מתן רמזים.
בשלב זה מומלץ לדון עם התלמידים על המשחק המשותף הורים ותלמידים. החשיבה והרפלקציה על תהליך הלמידה מאפשר חשיבה נוספת על המושגים, המידע, כמו גם העמקה בסוגיות השונות ובדילמות שהוצגו. להלן מספר שאלות עזר:
- אילו תחושות עלו בכם בעקבות החשיפה למושג “טביעת רגל אקולוגית”?
- אילו מושגים שמעתם שלא הכרתם קודם?
- עם אילו תובנות אישיות יצאתם מפעילות זו?
הערה: ניתן להעביר שאלון עם השאלות המוצגות ולקיים דיון עם התלמידים בהתאם לתגובות שהתקבלו בשאלון.
קישור לשאלון: